Každý si zaslouží šanci následovat své sny, ale někteří lidé mají jen jednu šanci.

Psi pro zdraví a pohodu

24. května 2007 v 14:20 | PhDr. Helena Chvátalová |  Zdraví
Canisterapie je způsob terapie, který využívá pozitivního působení psa na zdraví člověka. Co si pod tím můžeme konkrétně představit, jsem se zašla podívat do Speciální mateřské školy Hurbanova v Praze 4, jediné školky u nás, která má své vlastní psy.

Ve dveřích mateřské školy Hurbanova mě bouřlivým skákáním přivítal labrador Šmoke, který je pomalu větší než malí svěřenci tohoto ojedinělého zařízení. To je specifické jednak tím, že jde o integrační mateřskou školu, kam chodí třetina dětí s více vadami, třetina dětí zdravotně oslabených (alergici, astmatici, dětští diabetici apod.) a třetina dětí zdravých - a zdaleka to nejsou jen zdraví sourozenci dětí s postižením. "Zdravé děti, které k nám chodí, jsou většinou z rodin preferujících zdravý životní styl a tzv. enviromentální výchovu," zdůraznila ředitelka mateřské školy Sevila Kačenová. (A vysvětlila mi, že pro mě poněkud složité a exotické slovo "enviromentální" znamená prostě a jednoduše výchovu k citlivému přístupu k životnímu prostředí.) Specifikem mateřské školy, která je součástí integračního centra, je také výživa, která minimalizuje obsah masa (pouze dvakrát týdně a to v naprosté většině rybí a kuřecí), zvyšuje podstatně podíl zeleniny, zavádí kozí mléko a kozí sýry, kuchařky připravují dětem pokrmy z tofu a klasa (na vlastní oči jsem viděla, že rajská omáčka s klasem místo masa měla u malých strávníků opravdu úspěch) atd. Ale to nejspecifičtější, proč jsme se s kolegyní fotografkou do této mateřinky vypravily, jsou tři vlastní psi plemene labrador (labradorský retrívr). S jedním z nich jsem se tedy seznámila hned u vchodu a až v průběhu rozhovoru jsem pochopila, já - nepejskař, že tenhle "pes jako tele" je desetiměsíční štěně. Jak jsem se dozvěděla, mateřských škol, kam psi docházejí, je u nás více, ale pouze mateřinka Hurbanova má své vlastní pejsky.

Polohování

S nejvíce postiženými dětmi zde dělají jednou týdně tzv. polohování. Sevila Kačenová nám vysvětlila, že polohování se provádí ideálně se třemi psy, k dětem v "Hurbance" si zatím "lehají" psi dva - jedním z nich je fena labradora, kterou mateřská škola vlastní, druhou je nesmírně trpělivá fena švýcarského bílého ovčáka (toto plemeno bylo teprve nedávno tzv. uznáno), se kterou do školky jednou týdně její majitelka dochází.

Co polohování dítěti přináší? Psi slouží k navození klidu, uvolnění, k prohřátí dítěte (psi mají teplotu kolem 38,5oC, je to takový "přirozený termofor"). Zvláště dospělé feny působí na dítě uvolněně, dochází k příjemné a hluboké relaxaci a uvolněné dítě je pak připraveno k dalším činnostem. V tuto chvíli nastupuje např. fyzioterapeutka, která s dítětem cvičí Vojtovu metodu nebo je masíruje, nebo logopedka (ve školce mají zkušenost i s dítětem, které se poprvé "rozmluvilo" právě až při polohování).

Pro psy je polohování velice náročné. Jedno polohování trvá pro psa zhruba dvě hodiny, během kterých se vystřídají dvě až tři těžce postižené děti. Účastní se ho také vždy alespoň tři dospělí - dva ke psům a jeden k dítěti. Po dvou hodinách, kdy pes musí vydržet velmi klidně ležet, se prý potřebuje pořádně proběhnout a o jejich únavě svědčí i to, že prý potom celé odpoledne prospí.

Abych řekla pravdu, dojmy, které jsem si z polohování odnesla, jsou více méně nesdělitelné, a tak odkazuji v tomto případě zájemce na fotografie, které snad prozradí víc.

Přirozená pomůcka

Canisterapie
Canistrapii lze definovat jako Animal Assisted Activities (AAA - činnosti za účasti zvířat) a Animal Assisted Therapy (AAT - terapie pomocí zvířat). Klade důraz především na řešení problémů psychologických, citových a sociálně integračních. Působení na fyzické zdraví člověka je u ní druhotné a zahrnuje spíš složku motivace k rehabilitaci a povzbuzení imunity prostřednictvím psychiky.

Proč právě labrador?
Labradorský retrívr je milý, klidný a vyrovnaný, lehce ovladatelný již od štěněčích krůčků. Jeho zcela neagresivní povaha a mimořádně vysoký intelekt jej přímo předurčily jako průvodce nevidomých a společníka handicapovaných lidí, či jako rodinného kamaráda. Díky svému vynikajícímu čichu a obrovské chuti spolupracovat s člověkem je velmi ceněn jako sutinový, vodní i lavinový záchranář apod.
Ani děti zdravé nejsou samozřejmě v mateřské škole Hurbanova o pejsky ošizeny. Obě štěňata (která už jsou dnes ale pomalu větší než děti) jsou součástí běžného života ve třídě. Učitelka jejich přítomnosti využívá k přirozené výchově etické a mravní. Děti dnes už vědí, že jejich miláček reaguje neklidem, když ony jsou neklidné a "zlobivé" a svého chování si všímají a korigují ho.

Obzvlášť klidnější černé štěně je jakousi přirozenou pomůckou, která je všestranně využitelná.

Děti připravují pejskům do misky žrádlo a cvičí si vztah ke zvířatům, zažívají pocit, jaké to je o někoho se starat. Mohou si procvičovat např. barvy, protože psi mají různobarevné obojky, zapínáním obojku trénují jemnou motoriku. Říkáte si, že barvy a jemnou motoriku lze trénovat např. na stavebnicích? Samozřejmě - ale s pejskem je to mnohem zajímavější a živější. A dovedete si představit, jak zábavné a vzrušující je třeba uvazovat psovi čepici, když se děti učí druhy oblečení? Rozhodně zajímavější, než uvazovat ji panence…

Učitelka mluví o formě "aktivizačních her" - já bych řekla nejpřirozenější výchova.

Co na to odborníci

Zajímavé je, že ačkoli do mateřské školy Hurbanova chodí i děti s problémy alergickými, v přítomnosti psů problémy nemají. Ani hygienici neměli ke psům v mateřince námitek. Je pouze nutné psy odčervovat častěji, než je běžné a když jdou k dětem, musejí být čistí, vykoupaní.

Kromě psů najdeme v mateřské škole Hurbanova i morčata a pískomily. Pouze jediné dítě prý reagovalo alergicky tak, že bylo nutné morče přemístit do jiné třídy.

Péče v této školce, resp. v celém integračním centru, jehož je MŠ součástí, je skutečně komplexní. Patří do ní fyzioterapie, perlička, bazén, hipoterapie apod. A využívají toho nejen děti ze školky, ale i klienti zdejšího speciálně pedagogického centra, kterých je asi 220, i děti z okolního sídliště, které mají nějaké problémy a potřebují rehabilitaci a cvičení.

Závěrem naší návštěvy nám ředitelka S. Kačenová vyprávěla i o chlapci, jehož rodinné prostředí je přinejmenším problematické. A ten prý pejsky a mazlení a objímání s nimi vyhledává daleko častěji než ostatní děti. Má dokonce žlutou plyšovou hračku, kterou pojmenoval stejně, jako se jmenuje labradorské štěně pískové barvy. Je vidět, že i citové potřeby dokáže u takového dítěte pes kompenzovat.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama